Definiția comună a unei granițe este destul de simplă. În general, este ceva care separă un lucru de altul.

De exemplu, ar putea fi un gard care vă separă proprietatea de vecini. Ar putea fi, de asemenea, o mediană care împarte părți ale unei autostrăzi.

Există și granițe naturale, cum ar fi munții sau râurile care împart teritorii sau națiuni. Practic, este orice lucru menit să țină ceva afară sau să definească unde începe și se termină ceva care îți aparține ție (sau altcuiva).

Ce înseamnă termenul de limite personale atunci când vorbim despre el din punct de vedere psihologic și de ce sunt ele complicate?

Care sunt limitele personale?

La fel ca referințele menționate mai sus, o graniță personală este ceva care separă spațiul tău fizic, sentimentele, nevoile, dorințele și responsabilitățile de cele ale altor persoane.

Granițele sunt, de asemenea, folosite ca modalități de a-i învăța pe oameni cum să te trateze. Aceasta include atât verbal, cât și fizic.

De exemplu, dacă simți că este inacceptabil ca oamenii să țipe în față, atunci asta ar fi o limită pentru tine. A nu permite cuiva să țipe la tine ar fi un exemplu de menținere a unei granițe și l-ai învăța că acest tip de comportament nu va fi tolerat.

Acum, și inversul acestui lucru este adevărat. Dacă îi spui cuiva că, țipând la tine, încalcă o limită și continuă să o facă și tu nu faci nimic, atunci îi înveți că de fapt îi vei tolera această acțiune.

Când o graniță este depășită, trebuie să-i anunți pe cealaltă persoană că nu este ok, altfel, granița este inutilă. Limitele sunt eficiente doar dacă le aplicați oferind feedback și oferind consecințe.

Iată câteva alte exemple de lucruri pe care ați putea dori să le considerați drept limite personale:

  • Așteaptă-te la respect
  • Comunicarea propriilor gânduri și sentimente
  • Anunțați oamenii când vă fac disconfort

Există mult mai multe granițe personale care sunt piatra de temelie a relațiilor sănătoase, atât cu noi înșine, cât și cu oamenii pe care îi iubim. Cu toate acestea, uneori devine puțin complicat și s-ar putea să începeți să vă întrebați dacă acesta este un exemplu de graniță sau este doar personalitatea cuiva?

„Primești ceea ce tolerezi.”  – Henry Cloud

Când limitele încep să devină puțin complicate

Să fim clari. Granițele sunt sănătoase și au multe beneficii, inclusiv acela de a vă permite să fiți adevăratul vostru sine, de a vă permite să renunțați la opiniile altora, de a vă ajuta să creați așteptări realiste și de a vă menține în siguranță.

Dar, în ultima vreme, mă întrebam dacă există un punct în care îi ducem prea departe și devenim egoiști și inabordabili.

Există un punct în care granițele pe care ni le creăm pentru noi înșine dăunează de fapt relațiilor sănătoase și strică calitatea vieții noastre în loc să le îmbunătățească?

De exemplu, luați limita sănătoasă de „a spune nu”. Acesta este ceva cu care mulți oameni se luptă, de obicei pentru că vor să le mulțumească oamenilor.

A spune nu este o limită esențială de care avem cu toții nevoie pentru a ne menține sănătoși, concentrați și fericiți. Barrie Davenport face o treabă excelentă explicând această limită:

S-ar putea să-ți fie mai ușor să-ți sacrifici propriile nevoi pentru ale partenerului tău din teama de a-l supăra. Cu toate acestea, dacă vă întreabă ceva care contravine principiilor tale, nu-ți respectă timpul sau te obligă să sacrifici ceva important, este în regulă să spui nu. Nu trebuie să fie dur, dar învață să o spui asertiv.

„Graniile sunt pentru a proteja viața, nu pentru a limita plăcerile.” – Edwin Louis Cole

Înțelegerea motivelor din spatele unei granițe

Le spui constant nu oamenilor și folosești această limită ca justificare. Dacă nu vrei să ajuți pe altcineva, sau să-ți părăsești casa sau să fii deranjat de problemele altora, este într-adevăr o limită? Este împotriva principiilor tale?

Dacă un coleg de muncă îți cere să lucrezi duminica și spui nu pentru că este împotriva convingerilor tale, pare o utilizare adecvată a ideii de graniță.

Totuși, dacă tocmai ai avut 3 zile libere la rând și colegul tău de serviciu a lucrat șapte zile consecutiv și spui nu pentru că aveai de gând să stai din nou în pat, este aceasta o limită?

Când mă gândesc să nu-ți respect timpul, mă gândesc la o persoană care se prezintă mereu târziu la întâlnirile cu ea sau poate că te ține până târziu la serviciu tot timpul fără nicio atenție. S-ar părea că ar justifica o conversație despre respectarea cât de valoros este timpul tău.

Cu toate acestea, refuzul de a ajuta pe altcineva ocazional pentru că nu este convenabil pentru tine, nu prea se simte ca aceeași situație.

Apoi există ideea de a sacrifica ceva important. Când mă gândesc la asta, mă gândesc că ai deja planificat ceva pe care cineva îți cere să-l ratezi sau să-l reprogramați. Timpul în familie este important, nopțile întâlnite cu partenerul tău semnificativ sunt importante, la fel și evenimentele care nu pot fi reprogramate, cum ar fi nunți sau petreceri.

Cu toate acestea, este faptul că ați plănuit să vizionați un alt episod dintr-o emisiune pentru care ați petrecut 4 ore urmărind astăzi un motiv pentru a spune nu și a folosi această limită ca motiv?

„Granițele vieții tale sunt doar o creație a sinelui.” – Robin Sharma

Limitele vor aduce, de obicei, sentimente din partea ta și în cei cu care îți exersezi limitele

Când începi să construiești granițe, s-ar putea să simți vinovăție sau teamă că oamenii vor fi enervați pe tine. Acest lucru este normal și nu este un motiv pentru care nu implementați limite sănătoase. Dacă nu ai fost asertiv în acest domeniu înainte, atunci respingerea ar putea fi și mai gravă pentru alții.

Există o linie fină între a ști când ceea ce simți este un răspuns normal, deși inconfortabil la granițe și a realiza că poate este mai puțin o limită și mai mult o zonă pe care ai putea dori să o examinezi.

Nu am un răspuns despre unde începe și unde se termină acea linie pentru tine. Aceasta este o chestiune personală care va necesita o reflecție din partea ta.

Cu toate acestea, dacă simți că relațiile tale cu cei din jurul tău suferă sau oamenii se deconectează de tine, iar limitele te fac să te simți mai rău, atunci ar putea fi un moment bun să-ți pui câteva întrebări dificile.

Construiți ziduri sau stabiliți limite?

  • Folosiți aceste limite ca un motiv pentru a evita oamenii din alt motiv?
  • Apărarea timpului tău te face să te simți odihnit sau singur?
  • Doar nu ești preocupat de problemele altcuiva?

„Pereții îi țin pe toți afară. Granițele îi învață unde este ușa.” – Mark Groves

Regândirea granițelor

Dacă credeți că ar putea exista o problemă cu modul în care utilizați limitele, încercați să aflați ce este important pentru dvs. A avea o atitudine de recunoștință și a-i ajuta pe ceilalți este, de asemenea, o practică sănătoasă care te poate face să te simți bine. Este posibil să le faci pe amândouă. Poate începe să faci voluntariat pentru o cauză care este importantă pentru tine într-o anumită noapte a săptămânii și spune nu când oamenii îți cer să faci ceva în acele nopți.

Folosește-ți timpul cu înțelepciune. Dacă aveți ceva timp liber, implicați-vă în activități productive pentru îngrijire personală, cum ar fi să scrieți un jurnal, să petreceți timp în aer liber sau să faceți ceva ce vă place. Asta nu înseamnă că ai nevoie de o zi întreagă să nu faci nimic.

Uneori s-ar putea să ai nevoie de o astfel de zi, la naiba, cu toții putem folosi una din când în când, dar dacă îți petreci fiecare zi liberă așa, ar putea fi de fapt un semn că se întâmplă altceva.

Concluzia aici este că toți avem nevoie de granițe. Ele chiar sunt un lucru bun. Totuși, ele pot fi și complicate. Există această tentație de a le folosi ca scuze pentru a ne ascunde sau a scăpa de viață, a ne concentra doar pe noi înșine și asta poate fi dăunătoare sănătății tale și relațiilor care contează pentru tine.

Împărtășește-ți părerile despre granițe cu noi în secțiunea de comentarii de mai jos.