Documentarul Netflix,  The Social Dilemma , ma încurajat să reducă timpul petrecut pe rețelele de socializare. Săptămâni mai târziu, întrebarea este: s-au menținut aceste modificări sau m-am întors direct pe Facebook, Instagram și Twitter? 

Ce este  dilema socială

The Social Dilemma este un documentar pe Netflix care „explorează impactul uman periculos al rețelelor sociale”. Mulți dintre cei intervievați au fost cândva niște bighigs din Big Tech.

Printre aceștia se numără pe Facebook like co-creatorul Justin Rosenstein și fostul președinte Pinterest Tim Kendall. Documentarul a discutat despre efectul rețelelor sociale asupra politicii, sănătății mintale, teoriile conspirației și multe altele. 

A existat și o secțiune narativă care a prezentat radicalizarea unui băiat de liceu. În timpul documentarului, părerile politice ale băiatului au devenit încetul cu încetarea din ce în ce mai distorsionate de conținutul pe care îl consumă online.

Algoritmii (personificati de trei actori) s-au jucat cu rețelele sale de socializare pentru a-i atrage cât mai multă atenție. M-am întrebat dacă sunt manipulate de algoritmi și nici măcar nu știam. 

Dezbaterea mea din  The Social Dilemma  a fost că folosește rețelelor sociale mă rănea mai mult decât mă ajuta. Eram vag conștient de părțile nefaste ale rețelelor sociale. Dar nu mi le-am spus niciodată în  The Social Dilemma

Am făcut un pas înapoi, mi-am analizat istoricul cu rețelele de socializare și mi-am dat seama că trebuie să fac unele modificări înainte de a fi prea târziu. 

Relația mea de dragoste/ura cu rețelele sociale

Sunt pe rețelele sociale de peste zece ani. Am început să-l folosesc încă de la școala gimnazială, unde discutam pe forumuri de pe internet despre celebritățile mele preferate.

Fiind un copil de culoare care trăia într-un oraș predominant alb, m-am străduit să-mi găsesc un sentiment de apartenență. Simțul puternic al comunității pe care l-am simțit online ma uimit. Odată ce am primit un cont de Facebook în liceu, rețelele de socializare deveniseră o parte concretă a vieții mele. 

Rețelele de socializare au existat în toți anii mei de formare. A avut un impact asupra persoanelor în care am crescut. Dar nu sunt conștient de impactul lui pentru că nu știu viața fără el. 

În deceniul în care am fost pe rețelele de socializare, nu am luat niciodată o pauză mai mult de câteva ore. Eram atât de obsedat de aspectele pozitive ale rețelelor sociale, nu m-am uitat niciodată la negative.

Vizionarea  The Social Dilemma  ma făcut să mă uit înapoi și să văd efecte negative pe care le-au avut rețelele sociale asupra mea.

Mai jos sunt unele modificări pe care le-am făcut și dacă au funcționat pe termen lung. 

1.) Reduceți notificările

Abia când am urmărit  The Social Dilemma  mi-am dat seama cât de mult îmi perturbă ziua notificărilor. Le-am considera o supărare minoră, dar necesar. Dar mi-am dat seama că distrag atenția oamenilor și activitățile pe care le iubesc cel mai mult. 

Am scăpat de toate notificările, cu excepția mesajelor text și a e-mailurilor importante. Acest lucru a funcționat pentru o viață și m-am simțit eliberat… până când mi-am dat seama că îmi lipsesc mesajele oamenilor la care ținem.

Unii dintre prietenii mei mă pot contacta doar prin Instagram. Am ales să intru în setările Instagram și să le schimbe, astfel încât să primesc doar notificări despre DM-uri.

Cu mai pot puține notificări, mă concentra fără ca un zgomot în buzunar să mă întrerupă. 

2.) Obține un Hobby fără ecran

Ca scriitor independent, îmi petrec cea mai mare parte a zilei uitându-mă la un ecran. Am decis că este timpul să găsesc un hobby care să mă îndepărteze de electronică. 

Înainte de a viziona  The Social Dilemma , m-am apucat din nou de citit cărți. Dar 90% dintre cărțile pe care le-am citit au fost prin Kindle-ul meu. 

M-am gândit că este suficient. M-am ridicat, mi-am pus masca roz și m-am dus la librăria mea locală la mâna a doua pentru a-mi face aprovizionare cu cărți fizice. Aproape că uitasem cum e să citesc fără să mă confrunt cu o reclamă despre cea mai recentă emisiune a Prime Video.

Am făcut și jurnal. Încerc să surprind fiecare detaliu al zilei mele chiar dacă îl consider nesemnificativ. Recent, am citit jurnalul copilăriei mele. Sunt uimit de detalii precum ce am mâncat și ce emisiuni TV mă uitam.

Jurnalul meu este o mașină a timpului în trecut, unde 106 și Park sunt încă la televizor, iar pantalonii capri sunt cool. În ultimele câteva săptămâni, am scris în jurnal și am citit constant. Nu plănuiesc să mă opresc prea curând. 

3.) Practicați mecanisme de coping mai sănătoase

Am folosit rețelele de socializare pentru a-mi face față sentimentelor de când îmi amintesc. În copilărie, obișnuiam să mă aflu pe Facebook sau Twitter căutând o aparență de îndrumare. Din fericire, am trecut peste asta. Dar, ca adult, încă folosesc rețelele sociale pentru a găsi fericirea. 

De obicei caut gratificare instantanee. Pot derula pe Twitter sperând să găsesc un videoclip amuzant sau să postez sau poză pe Instagram pentru creșterea dopaminei unui like. Mi-am dat seama că să-mi pun sănătatea mintală în mâinile unui algoritm nu a fost niciodată o idee bună. 

Acum, mă concentrez pe a ajunge la rădăcina problemei. Îmi pun întrebări de genul: „Mi-e foame?” „Mi-e sete?” „Trebuie să vorbesc cu cineva?” În funcție de răspunsurile mele, răspund nevoilor mele IRL. Când nu cedează la primul meu gând despre „Poate că ar trebui să intre pe rețelele de socializare”, de obicei nu îl consider un mecanism de adaptare viabil.

A fost nevoie de practică pentru a ieși din acele obiceiuri proaste. Dar când mă întorc la rețelele de socializare, nu mă bat în legătură cu asta. Mă concentrez doar să fac mai bine date viitoare când nu mă simt mai bine.

4.) Faceți o detoxifiere de 24 de ore pe rețelele sociale

M-am gândit că o detoxifiere a rețelelor sociale m-ar putea ajuta să învăț mai multe despre propriile mele interese. Mi-am petrecut detoxifierea urmărind filme, făcând plimbări în natură și ascultând albume uitate. Am încercat chiar noi hobby-uri precum pictura și fabricarea de bijuterii. Se dovedește că atunci când nu parcurgeți fără minte pe Instagram, programul dvs. se deschide.

Am decis să urmăresc ceea ce am făcut în fiecare oră pentru a mă ajuta să fiu mai intenționat. La sfârșitul zilei, am putut să mă uit înapoi la lista mea ca dovadă că nu mi-am pierdut ziua. 

A doua zi, eram nerăbdător să verifice câteva aplicații de social media. Dar după acea anticipare inițială, îndemnurile s-au domolit imediat. Acum, mă concentrez mai mult pe minimizarea utilizării rețelelor de socializare în fiecare zi decât să reducă complet.

Dar am programat o detoxifiere lunară a rețelelor sociale în calendarul meu. Pe măsură ce trece, sper să măresc numărul de zile în care sunt fără social media în fiecare lună. 

Ați văzut  The Social Dilemma ? 

Dacă nu ați văzut  The Social Dilemma de la Netflix, vă recomandăm să îl vizionați singur. Oferă o mulțime de puncte de gândire despre modul în care rețelele de socializare nu numai că te afectează pe tine, ci și comunitatea ta.

Vă provoc să puneți la îndoială utilizarea rețelelor sociale. Pune-ți întrebări simple precum: De ce folosești rețelele sociale? Dacă este o parte importantă a vieții tale, de ce este asta? Cum vă afectează rețelele sociale starea de spirit? 

Răspunsul la aceste întrebări vă poate ajuta să vă modificați utilizarea rețelelor sociale și să trăiți o viață mai fericită și mai sănătoasă. 

Ați încercat vreodată să vă limitați utilizarea rețelelor sociale? Mi-ar plăcea să aflu părerile tale în secțiunea de comentarii de mai jos!